ترویج فرهنگ استفاده از اطلاعات پروژه های زیربنایی و تقویت شهروندان

hurmat
چهارشنبه ۱۳۹۸/۸/۲۲ - ۱۱:۳۶
image

برگزاری برنامه آموزشی شفافیت زیربنا در پوهنتون پولیتخنیک کابل

برنامه آموزشی شفافیت زیربنا روز سه شنبه 21 عقرب 1398 با حضور اساتید پوهنتون و اشتراک بیش از 600 محصل در تالار جمنازیوم پوهنتون پولیتخنیک کابل برگزار شد. پوهنوال محمد سعید کاکر ، رئیس پوهنتون پولیتخنیک کابل، دوکتور احمد جواد عثمانی ، معین مالی و اداری وزارت اقتصاد  و  سرپرست گروه نهاد های ذیدخل ابتکار شفافیت زیربناء افغانستان، اعضای گروه نهاد های ذیدخل کاست، صبغت الله کریمی رئیس دارالانشاء ملی ابتکار شفافیت زیربناء افغانستان و محصلین از پوهنځی های ساختمانی، ساختمان های ترانسپورتی، ساختمان های هایدروتخنیکی، جیولوجی و معدن، الکترومیخانیک، کمپیوتر ساینس، انجینری منابع آب و محیط زیست، اینجینری جیوماتیکی و کدستر و تکنالوژی کمیاوی در این برنامه حضور داشتند. این برنامه به تعقیب سایر برنامه های ابتکار شفافیت زیربناء افغانستان که در ولایت های کابل، بلخ، هرات و جلال آباد برگزار شده بود، دایر شد.

هدف از برگزاری این گردهمایی ، آگاهی دهی در مورد سیستم های نشر اطلاعات، اطلاعات پروژه های زیربنایی نشر شده و استفاده از این اطلاعات برای تحقیقات، سمینارها، پروژه های صنفی ونظارت از پروژه ها بود.

پوهنوال محمد سعید کاکر، رئیس پوهنتون پولیتخنیک کابل گفت : "نشر اطلاعات باعث می شود که اعتماد بین مردم و دولت افزایش یافته و مردم در تصمیم گیری های کلان مشارکت داشته باشند. شهروندان به عنوان مالکان اصلی پروژه های زیربنایی باید از اطلاعات نشر شده استفاده کنند و حکومت را در قبال ارایه زیربنای با کیفیت حسابده قرار بدهند. این رسالت شما محصلین و اینجینران است که برای توسعه زیربنا ها موضوع نظارت از پروژه ها را جدی بگیرید. باید گفت که  اطلاعات نشر شده منبع خوبی برای تحقیقات محصلین می باشد و امیدواریم که از این اطلاعات استفاده نمایند. "

محترم صبغت الله کریمی رئیس دارالانشای ملی کاست افزود " حکومت به تنهایی نمی تواند از عهده فراهم آوری خدمات زیربنایی و تحویل و تکمیل پروژه های موفق واقع شود. رشد و توسعه زیربنا شدیداً ایجاب مینماید تا مردم در پروسه ها دخیل و از پروژه های زیربنایی نظارت همه جانبه کنند.  تقویت شهروندان و دخیل سازی مردم در پروسه جزء اهداف کاست محسوب میگردد و ما درین راستا تلاش می نمایم تا اصلاحات قابل توجه ای در روند تطبیق پروژه ها اعمال شود."

دوکتور احمد جواد عثمانی ، معین مالی و اداری وزارت اقتصاد و سرپرست گروه نهادهای ذیدخل ابتکار شفافیت زیربنا افغانستان با اشاره به چالشهای اقتصادی و رابطه آن با بهبود زیربنا گفت:" توسعه زیربنا ها رابطه مستقیم با توسعه اقتصادی کشور دارد.  زیربنای با کیفیت تاثیرات قابل توجه ای در انکشاف کشور داشته و در  رشد همکاری های منطقه ای افغانستان موثر می باشد."

انجینر ولید هویدا عضو بورد انجمن انحینران افغانستان و عضو گروه نهاد های ذیدخل از ایجاد حس مالکیت در بین شهروندان سخن گفت و تاکید داشت که حس مالکیت نه تنها در بین شهروندان وجود داشته باشد بلکه انجینران کشور نیز باید با حس امانت داری در تطبیق پروژه های زیربنایی کار نمایند.

ترویج فرهنگ استفاده از اطلاعات پروژه های زیربنایی و تقویت شهروندان (محصلین) در نظارت از پروژه های از جمله فعالیت های اساسی ابتکار شفافیت زیربناء افغانستان شناخته می شود. این برنامه ها نه تنها باعث گسترش تحقیقات در بخش زیربنا شده بلکه تقاضا برای اصلاحات در نهادهای تدارکاتی نیز افزایش خواهد داد. در سال جاری ابتکار شفافیت زیربناء افغانستان برنامه های گوناگونی را در پوهنتون های کشور برگزار نموده و در نظر دارد تا این برنامه ها را در سال پیش رو نیز نه تنها در پوهنتون های کشور بلکه در بین شهروندان برگزار نماید.

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ - ۱۴:۵۴
Background image

به منظور رسیده گی به مشکلات کوچی ها و متضررین ناشی از برفباری ها و باران های اخیر جلسه هماهنگی تحت ریاست الحاج قاری دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد با اشتراک مسئولین ادارت ا.ا.ا و نماینده گان 42 موسسه داخلی و خارجی تدویر گردید

سرپرست وزارت اقتصاد ضمن خوش آمدید به اشتراک کننده گان جلسه پیرامون تغیرات اقلیمی و حوادث اخیر طبیعی طی سالروان بحث نموده از همکاری موسسات غیردولتی و نهاد های امداد رسان به متضررین زلزله. . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ - ۱۴:۲۲
Background image

سرپرست وزارت اقتصاد محترم الحاج قاری دین محمد حنیف با پروفیسور هنس دوبه مشاور ارشد کمیته نظارتی پارلمان آلمان برای افغانستان و رئیس اسبق بخش بین المللی جی ای زیت و تیم همراه شان ملاقات نمودند

محترم قاری دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد با پروفیسور هنس دوبه مشاور ارشد کمیته نظارتی پارلمان آلمان برای افغانستان و رئیس اسبق بخش بین المللی جی ای زیت و تیم همراه شان که متشکل از. . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ - ۱۴:۱۹
Background image

سرپرست وزارت اقتصاد محترم الحاج قاری دین محمد حنیف با خانم های کیونگ جون رئیس عمومی دفتر UNHCR برای آسیا و اقیانوس آرام و هیئت همراه شان ملاقات نمودند.

قاری دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد با خانم های کیونگ جون رئیس عمومی دفتر UNHCR برای آسیا و اقیانوس آرام و هیئت همراه شان، آقای لیوناردزولو رئیس دفتر UNHCR برای افغانستان، خانم. . .

BACK TO NEWS