سرپرست وزارت اقتصاد ومسئول کمیته جلب وجذب کمک ها برای مهاجرین، با تاکا یوشي کورومیا Takayoshi KUROMIYA سفیر کشور چاپان برای افغانستان و تیم همراه شان دیدار و گفتگو کرد.

press
یکشنبه ۱۴۰۲/۸/۱۴ - ۷:۴۱
سرپرست وزارت اقتصاد ومسئول کمیته جلب وجذب کمک ها برای مهاجرین، با  تاکا یوشي کورومیا Takayoshi KUROMIYA سفیر کشور چاپان برای افغانستان و تیم همراه شان  دیدار و گفتگو کرد.

به روز، شنبه 20 ربیع الثانی 1445 ه ق  مصادف به 13 عقرب ۱۴۰۲ ه ش   محترم قاری دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد و مسئول کمیته جلب و جذب کمک ها برای مهاجرین، با تاکا یوشي کورومیا Takayoshi KUROMIYA سفیر کشور چاپان برای افغانستان در دفتر کار شان ملاقات نمودند.

در این ملاقات، که اعضای کمیته جلب و جذب مساعدت ها حضور داشتند محترم سرپرست وزارت اقتصاد ضمن تشکری از تاکا یوشي کورومیا سفیر کشور جاپان برای افغانستان و حضورهیات همراه شان درجلسه به سفیر کشور چاپان پیرامون وضعیت موجود و عودت سیل آسا مهاجرین از کشور پاکستان به سرحدات افغانستان که خلاف تمامی اصول و مقررات بین المللی از طرف کشور پاکستان جبراً اخراج گردیده اند معلومات داده افزودند، با اینکه سازمان ملل متحد و دفتر عالی پناهنده گی سازمان ملل نیز ازتوقف اخراج اجباری مهاجرین افغانستان از پاکستان اعلامیه های شانرا صادر نموده و از طرف هم امارت اسلامی افغانستان نیز مکررآ از کشور پاکستان تقاضا نموده اند تا با مهاجرین افغان رویه  نیک نموده و از ایجاد مشکلات و مزاحمت ها به افغانهایی که به طرف کشور شان حرکت مینمایند دست بردارند ولی با آنهم طوریکه دیده میشود روزانه هزار ها فامیل از مسیر تورخم و سپین بولدک و یکتعداد دیگر هم از طریق بنادر غیر رسمی که در ولایات خوست، پکتیکا و پکتیا قرار دارند وارد کشور گردیده اند.

امارت اسلامی افغانستان برای ایجاد سهولت های لازم و مدیریت این پروسه از تمامی امکانات دست داشته شان استفاده نموده و برای رسیده گی به این موضوع 12 کمیته مختلف را ایجاد نموده است که هریک از کمیته ها وظایف مشخص را مانند ثبت و راجستریشن مهاجرین، تهیه آب و خوراک، انتقال مصئون مهاجرین به ولایات و قریه جات شان، ارایه خدمات صحی غیره را دنبال مینمایند.

مسئولیت یکی از این کمیته ها که عبارت از جلب و جذب مساعدت ها برای مهاجرین میباشد به وزارت اقتصاد سپرده شده است که اعضای این کمیته نیز در همین مجلس حاضر میباشند که عبارت اند از:

1-         ملا داد الله هدایت نماینده وزارت مالیه

2-         عبداللطیف ثابت نماینده سره میاشت

3-         شیخ عبدالرحمن نماینده وزارت عودت مهاجرین

4-         مولوی بهادر مسئول امنیت عودت کننده گان

5-         غنچه گل ارمان نماینده وزارت امور خارجه

6-         مفتی احسان الله ابوالفیضان نماینده وزارت احیاء و انکشاف دهات

اخراج مهاجرین از کشور پاکستان در حالی صورت میگیرد که فصل سرما است و افغانهایی که از پاکستان به سرحدات کشور رسیده اند اکثرا شامل اطفال، زنان، کهن سالان و مریضان میباشند که به کمک های عاجل از قبیل خیمه، خوراک، پول نقد و سایر خدمات اولیه نیاز مبرم دارند.

در رابطه به رسیده گی به مشکلات مهاجرین قبلا نیز با تجاران و صنعت گران افغانستان، دفاتر سازمان ملل متحد که در افغانستان فعالیت دارند و موسسات داخلی و خارجی غیر امارتی صحبت نموده ایم و از شما هم میخواهیم مشکلات پیش آمده را با شریکان انکشافی، و از طریق خویش با دولت متبوع تان شریک نمایید تا در عرصه پاسخ گویی موثر به مشکلات مهاجرین در عرصه های مختلف همکاری نمایند.

سرپرست وزارت اقتصاد طی سخنان شان افزودند، قرار اطلاع مهاجرین که از مناطق مختلف کشور پاکستان حرکت نموده اند درخاک پاکستان مورد آزار و اذیت پولیس و نظامیان پاکستان قرار گرفته و حتی پول نقد و اموال شان برگشتانده میشود، بنآ ایجاب مینماید تا این موضوع از طرف دولت شما هم به پاکستان تفهیم گردد تا از ادامه همچو وضیعت خودداری نموده و به ارزش های انسانی و بشری احترام قایل گردند.

دوم اینکه تعداد مهاجرین که به سرحدات کشور رسیده اند و یا در حالت آمدن هستند بی نهایت زیاد میباشد و نیاز به کمک های عاجل و اولیه دارند، نیاز است تا کشور جاپان در رساندن کمک های بشری به مهاجرین نقش برازنده داشته باشد.

سفیر کشور جاپان گفت رویداد بازگشت سرسام آور مهاجرین افغان از خاک پاکستان را بعد از وقوع زلزله که در ولایت هرات رخ داد به وضوح پیگیری مینماید و از اینکه کشور جاپان با سازمان ملل متحد در هماهنگی نزدیک کار مینماید سعی مینماییم تا موضوع رسیده گی به مهاجرین افغان را در اولویت کاری خویش قراردهیم و توجه سازمان ملل متحد را نیز دراین مورد جلب نماییم، ما هم تشویش داریم مهاجرینی که از پاکستان به افغانستان آمده اند مدت بیشتر در سرحدات نمانند، زیرا تعداد مهاجرین عودت کننده روز به روز افزایش میآبد و از اینکه فصل سرما است با تمامی همکاران انکشافی و سازمان ملل متحد در تماس هستیم تا به مشکلات مهاجرین رسیده گی عاجل صورت گیرد.

از موضوع آزار و اذیت مهاجرین در خاک پاکستان واقف هستیم و این موضوع را هم با سفیر کشور خویش در پاکستان و هم با دولت جاپان شریک مینماییم تا از چینل دیپلوماتیک برای حل این مشکل رسیده گی گردد.

قرار است در اوسط ماه نوامبر برای مدت کوتاه به جاپان بروم و مشکلات مهاجرین و پیشنهادات کمیته جذب و جلب مساعدتها برای مهاجرین را هم در دوحه با دیپلومات های کشورهای مختلف و هم با دولت خود درمیان قرار خواهم داد.

دراخیر سرپرست وزارت اقتصاد از همکاری همیشگی کشور جاپان قدردانی نموده خواستار مساعدت های عاجل و اضطراری از قبیل کمک های اولیه مواد خوراکی، پوشاک، کمپل، خیمه، توزیع پول نقد و سهم گیری فعال کشور جاپان در اعمار خانه ها و سرپناه  برای مهاجرین افغان در ولایات و ولسوالی های مربوطه شان گردیدند.

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ - ۱۴:۵۴
Background image

به منظور رسیده گی به مشکلات کوچی ها و متضررین ناشی از برفباری ها و باران های اخیر جلسه هماهنگی تحت ریاست الحاج قاری دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد با اشتراک مسئولین ادارت ا.ا.ا و نماینده گان 42 موسسه داخلی و خارجی تدویر گردید

سرپرست وزارت اقتصاد ضمن خوش آمدید به اشتراک کننده گان جلسه پیرامون تغیرات اقلیمی و حوادث اخیر طبیعی طی سالروان بحث نموده از همکاری موسسات غیردولتی و نهاد های امداد رسان به متضررین زلزله. . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ - ۱۴:۲۲
Background image

سرپرست وزارت اقتصاد محترم الحاج قاری دین محمد حنیف با پروفیسور هنس دوبه مشاور ارشد کمیته نظارتی پارلمان آلمان برای افغانستان و رئیس اسبق بخش بین المللی جی ای زیت و تیم همراه شان ملاقات نمودند

محترم قاری دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد با پروفیسور هنس دوبه مشاور ارشد کمیته نظارتی پارلمان آلمان برای افغانستان و رئیس اسبق بخش بین المللی جی ای زیت و تیم همراه شان که متشکل از. . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ - ۱۴:۱۹
Background image

سرپرست وزارت اقتصاد محترم الحاج قاری دین محمد حنیف با خانم های کیونگ جون رئیس عمومی دفتر UNHCR برای آسیا و اقیانوس آرام و هیئت همراه شان ملاقات نمودند.

قاری دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد با خانم های کیونگ جون رئیس عمومی دفتر UNHCR برای آسیا و اقیانوس آرام و هیئت همراه شان، آقای لیوناردزولو رئیس دفتر UNHCR برای افغانستان، خانم. . .

BACK TO NEWS