سرپرست وزارت اقتصاد و مسؤل کمیته جلب و جذب کمک ها برای مهاجرین، با نماینده گان سازمان های (WFP/ IOM /UNHCR / OCHA) جهت بهبود هماهنگی و تسریع کمک های بشری به مهاجرینی که از کشور های همسایه پاکستان و ایران به کشور عودت مینمایند ملاقات نمودند.

press
شنبه ۱۴۰۲/۸/۱۳ - ۱۶:۳۰
سرپرست وزارت اقتصاد و مسؤل کمیته جلب و جذب کمک ها برای مهاجرین، با نماینده گان سازمان های (WFP/ IOM /UNHCR  / OCHA) جهت بهبود هماهنگی و تسریع کمک های بشری به مهاجرینی که از کشور های همسایه پاکستان و ایران به کشور عودت مینمایند ملاقات نمودند.

امروز  شنبه 20 ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری مصادف به 13 عقرب ۱۴۰۲ هجری شمسی محترم قاری دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد و اعضای کمیته جلب و جذب کمک ها برای مهاجرین هریک:

ملا دادالله هدایت نماینده وزارت مالیه، عبدالطیف ثابت نماینده سره میاشت، شیخ عبدالرحمن نماینده وزارت مهاجرین، مولوی بهادر مسؤل امنیت عودت کننده گان، غنچه گل آرمان نماینده وزارت امور خارجه و مفتی احسان الله ابو الفیضان نماینده انکشاف و دهات، بمنظور جلب و جذب کمک ها، تشریک اولویت ها و نیازمندی ها، تسریع و توسعه پروسه مساعدت به مهاجرین که از کشور های همسایه پاکستان اخراج گردیده اند، با نماینده گان سازمان های (IOM /UNHCR  WFP/OCHA) دیدار نمودند.

در نخست سر پرست وزارت اقتصاد  ضمن خوشامدید برای نماینده گان، از کار کرد های سازمان های (IOM /UNHCR  WFP/OCHA) در قسمت کمک رسانی به عودت کننده گان در مرز های تورخم و سپین بولدک ابراز قدردانی نموده و خواهان تسریع روند کمک ها و رسیده گی به مهاجرین شد.

قاری دین محمد حنیف سرپرست این وزارت از آنها خواستند که ظرفیت طی مراحل ثبت و راجستریشن عودت کننده گان را در گذرگاه ها، بالخصوص در تورخم و سپین بولدک، افزایش دهند. وی افزود که ادارات ا.ا.ا روزانه (4000) خانواده را ثبت نام میکنند در حالیکه ظرفیت (IOM) تنها یک هزار خانواده میباشد.

 

 

 سرپرست وزارت اقتصاد به منظور بهبود و تسریع روند رسیده گی به مهاجرین سه گزینه ذیل را پیشنهاد نمودند:

1.    افزایش کارمندان بخاطر بلند بردن ظرفیت.

2.    اکتفا به ثبت نام و معلومات ادارات حکومتی.

3.    ثبت نام در ساحات عودت کننده گان ح(زونها و ولایات مربوطه).

دفتر مهاجرت ملل متحد (IOM) در مورد افزایش ظرفیت گفت که تا چند روز آینده ظرفیت طی مراحل را در گذرگاه تورخم (با افزایش 20 کارمند امروز، 10 کارمند فردا، و 26 کارمند پس فردا) به 3375 خانواده و در گذرگاه سپین بولدک الی ختم امروز به یک هزار خانواده افزایش داده و همچنین برای ارتقای ظرفیت طی مراحل خانواده ها، تلاش خواهد نمود.

در ادامه این نشست نماینده (UNHCR) گفت:  که پروسه ثبت نام افراد بدون اسناد مربوط به (IOM) است و (UNHCR) تنها مسوولیت افراد دارای اسناد قانونی را به عهده دارد. در مورد گزینه سوم نیز گفتند که  معلومات اساسی باید در گذرگاه جمع آوری شود و بعدا در ساحات عودت کننده در ولایات تکمیل شود. این کار به دو دلیل مهم است: اول اینکه از ازدحام در مناطق سرحدی جلوگیری میکند، و دوم اینکه برای کمک با عودت کنندگان در ساحات عودت نیز ممد واقع میشود.

نماینده دیگری از بخش (IOM) یادآور شد، آنها روی افزایش ظرفیت کار میکنند، تعداد کارمندان و وسایل را بالا برده و شرایط ثبت نام را به حداقل میرسانند. فعلا تنها رییس خانواده ثبت نام میشود و سایر افراد خانواده در مراکز انتقالی انتظار مینمایند، تا برایشان از سوی (UNICEF) یونسیف خدمات آب و حفظ الصحه فراهم گردد.

همچنان در این نشست نماینده (WFP) گفت: که بخاطر کاهش وقت طی مراحل آنها ثبت نام جداگانه انجام نمی دهند و مشترکا با دفتر (IOM) کار میکنند. قرار گفته های ایشان ظرفیت طی مراحل را در ظرف چند روز آینده افزایش پیدا میکند. همچنین روی این گزینه هم کار جریان دارد که بجای مواد غذایی برای شان پول نقد توزیع گردد و در مورد سپین بولدک نیز افزودند: آنجا مشکل مساحت مرکز انتقالی است و آنها روی اعمار یک مرکز جدید در آنجا  نیز کار میکنند.

سرپرست وزارت اقتصاد الحاج قاری دین محمد حنیف همچنان یادآور شد، که اگر کار سرعت نیابد، ممکن در آینده نزدیک به سبب بارش باران و سرد شدن هوا راه مواصلاتی 9 ولایت شمالی بسته شود که مشکلات بیشتری را به بار میآورد.

نماینده (UNHCR) نیز در مورد معلومات نماینده وزارت خارجه مبنی بر اخذ رشوه از عودت کننده گان دارای اسناد قانونی در مرکز طی مراحل مهاجرین در منطقه زاخیل پیشاور، گفتند که این موضوع را جدی میگیرند و با همکاران خود و دفتر آن نهاد در اسلام آباد نیز مطرح میکنند تا با مسؤلین مربوطه حکومت پاکستان شریک و تعقیب کنند.

 

در مورد اخراج از گذرگاه های فرعی نماینده (UNHCR) گفت: که از اداره امور سرحدات، مهاجرین و وزارت داخله حکومت پاکستان خواسته است تا به جز از دو گذرگاه اصلی تورخم و سپین بولدک از سایر گذرگاه ها مهاجرین را اخراج ننمایند. همچنین پیشنهاد نمود که حکومت افغانستان باید از منتظر ماندن عودت کننده گان در نقاط مرزی برای مدت طولانی، جلوگیری نماید، چون امکانات برای رسیده گی به آنها برای مدت طولانی بسنده نبوده و مشکلات بیشتری را ببار میاورند.

نماینده (OCHA) اوچا افزود: که بر اساس تقسیم وظایف از طریق میکانیزم های کمکی در ساحات عودت کننده با آنها کمک خواهند کرد.

در اخیر سرپرست وزارت اقتصاد همچنین به گرفتن پول نقد از عودت کننده گان اشاره نموده و افزودند: که بر اساس گزارشهای روز گذشته در گذرگاه پکتیکا بالاتر از 50 هزار کلدار پاکستانی از عودت کننده گان به زور گرفته شده و خواستار پیگیری این موضوع شدند.

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۴/۲۶ - ۹:۵۲
Background image

الحاج قاری دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد، طی ملاقات شان با تاکا یوشي کورومیا سفیر جاپان برای افغانستان و پیرامون بهبود همکاری های دوجانبه اقتصادی، تداوم و توسعه کمک های بشری صحبت نمودند

در این ملاقات، سفیر جاپان برای افغانستان پیرامون کمک مالی (۱۰) ملیون دالر دولت جاپان برای حمایت از مبارزه با کشت مواد مخدر و تطبیق پروژه های بدیل کشت کوکنار به منظور حمایت دهاقین، فراهم. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۴/۲۶ - ۹:۵۰
Background image

آقای ژاو شینگ، سفیر چین مقیم کابل با الحاج قاری دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد ا.ا.ا. ملاقات نمود

درین‌ ملاقات در مورد تحکیم همکاری های دوجانبه اقتصادی و تجارتی افغانستان و چین، اهمیت اقتصادی و ترانزیتی دهلیز واخان، علاقمندی شرکت های چینی به سرمایه گذاری در افغانستان، افزایش حجم. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۴/۱۴ - ۱۲:۳۷
Background image

هیئتی تحت ریاست الحاج قاری دین محمد حنیف وزیر اقتصاد ا.ا.ا در چهارمین نشست مجمع همکاری های بین المللی ترانس هیمالیا کشور چین اشتراک کردند

این نشست با حضور وزرا و مقامات عالی رتبه کشورهای مختلف پیرامون بحث و پیدا کردن راه حل های مناسب در مبارزه مشترک با چالش های محیط زیستی، چگونگی تعامل انسان با طبیعت و تشریک نتایج توسعه. . .

BACK TO NEWS