سرپرست وزارت اقتصاد و مسئول کمیته جلب و جذب کمک ها برای مهاجرین، با جاو شینگ سفیر کشور چین در افغانستان و تیم همراه شان دیدار و گفتگو کرد.

press
یکشنبه ۱۴۰۲/۸/۱۴ - ۱۸:۴۷
سرپرست وزارت اقتصاد و مسئول کمیته جلب و جذب کمک ها برای مهاجرین، با  جاو شینگ سفیر کشور چین در افغانستان و تیم همراه شان دیدار  و گفتگو کرد

امروز، یکشنبه 21 ربیع الثانی 1445 ه ق مصادف به 14 عقرب ۱۴۰۲ ه ش محترم قاری دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد و مسؤل کمیته جلب و جذب کمک ها برای مهاجرین، با جاو شینگ سفیر چین و هیات همراه شان در دفتر کار شان ملاقات نمودند.

در این ملاقات، که اعضای کمیته جلب و جذب مساعدت ها متشکل از نماینده گان و مسؤلین وزارت های محترم مالیه، عودت مهاجرین، امور خارجه، احیا و انکشاف دهات، سره میاشت و نماینده محترم امنیت عودت کننده گان حضور داشتند محترم سرپرست وزارت اقتصاد ضمن تشکری از سفیر کشور چین در مجلس پیرامون وضعیت موجود و عودت سیل آسای مهاجرین از کشور پاکستان به سرحدات افغانستان که خلاف تمامی اصول و مقررات بین المللی از  طرف کشور پاکستان جبراً اخراج گردیده اند معلومات داده افزودند، با اینکه سازمان ملل متحد و دفتر عالی پناهنده گی سازمان ملل نیز از توقف اخراج اجباری مهاجرین افغانستان از پاکستان اعلامیه های شانرا صادر نموده و از طرفی هم ا.ا.ا نیز مکرراً از کشور پاکستان خواسته است تا با مهاجرین افغان رویه نیک نموده و از ایجاد مشکلات و مزاحمت ها به افغانهایی که به طرف کشور شان حرکت مینمایند دست بردارند، ولی با آنهم طوریکه دیده میشود روزانه هزار ها فامیل از مسیر تورخم و سپین بولدک و یک تعداد دیگر هم از طریق گذر گاه های غیر رسمی از طریق ولایات مختلف  وارد کشور میشوند. طبق معلوماتی که داریم روز گذشته حدود 60 هزار نفر از مسیر تورخم وارد خاک افغانستان گردیده که متشکل از اطفال، خانم ها، کهن سالان و بیماران میباشد به اساس اطلاع در همچو شرایط نا هنجار بتعداد 53 طفل بدون امکانات مورد نیاز  تولد شده است که در این فصل سرما نیاز به مراقبت های جدی و خدمات اولیه دارند در حال حاضر اکثر فامیل های عودت کننده در فضای باز قرار دارند که نیاز مبرم به حمایت و مساعدت بشری دارند.

ا.ا.ا برای ایجاد سهولت های لازم و مدیریت این پروسه از تمامی امکانات دست داشته شان استفاده نموده و برای رسیده گی به این موضوع 12 کمیته مختلف را ایجاد نموده است که هریک از کمیته ها وظایف مشخص را مانند ثبت و راجستریشن مهاجرین، تهیه آب و خوراک، انتقال مصئون مهاجرین به ولایات، ولسوالی ها و قریه جات شان، و ارایه خدمات صحی را  دنبال مینمایند.

مسؤلیت یکی از این کمیته ها که عبارت از جلب و جذب مساعدت ها برای مهاجرین میباشد به وزارت اقتصاد سپرده شده است.

اخراج مهاجرین از کشور پاکستان در حالی صورت میگیرد  که فصل سرما از راه رسیده است و افغانهایی که از پاکستان به سرحدات کشور رسیده اند اکثرا شامل اطفال، زنان، کهن سالان و مریضان میباشد که به کمک های عاجل از قبیل خیمه، خوراک، پول نقد و سایر خدمات اولیه نیاز مبرم دارند.

سرپرست وزارت اقتصاد ضمن یاد آوری از دوستی تاریخی کشورهای چین و افغانستان افزودند: خوش حال هستیم که با کشور پیشرفته چین که از لحاظ اقتصادی در جهان حایز اهمیت است و در همسایگی ما قرار دارد و مشکلات خود را با همسایه مان درمیان میگذاریم و توقع همکاری همه جانبه در این شرایط اساس و اظطراری از همسایه خود داریم.

سرپرست وزارت اقتصاد ضمن قدردانی از مساعدت های بشری کشور چین برای متضررین زلزله ولایت هرات خواستار کمک های فوری و عاجل به مهاجرین افغان که به کشور عودت نموده و فعلا بدون هیچ گونه امکانات در نقاط سرحدی به سرمیبرند گردید.

آقای جاو شینگ سفیر کشور چین در افغانستان طی سخنان شان از همکاری همه جانبه کشور مطبوع شان به کمیته موظف اطمینان دادند و ضمن اشاره به مساعدت های بشری برای متضررین زلزله در ولایت هرات گفتند که این کمک ها جریان دارد و در آینده نیز سعی مینماییم با درنظرداشت امکانات خویش با مردم افغانستان همکاری نماییم.

موصوف به سرپرست وزارت اقتصاد اطمینان سپردند تا با درنظرداشت همکاری های استراتیژیک که با کشور پاکستان دارند در مورد جلوگیری از اخراج جبری مهاجرین افغان با کشور پاکستان صحبت نمایند زیرا کشور ما نیاز به همکاری های سه جانبه بین کشور های چین، پاکستان و افغانستان دارد، ما میخواهیم تا کشور های همسایه مان در صلح و امنیت به سر برند تا بتوانیم مشترکاً روی برنامه های استراتیژیک اقتصادی کار نماییم.

ما از همه مشکلات که فراراه عودت کننده گان قرار دارد واقف هستیم و از اینکه فصل سرما در شرف وقوع است نیاز به تدابیر بیشتر میباشد و ما سعی خود را مینماییم تا در این پروسه ممد واقع شویم.

سرپرست وزارت اقتصاد ضمن سخنان شان به سه بخش مهم در صحبت های خویش اشاره نمودند:

1-   نشست های سیاسی سه جانبه که قرار است به اشتراک پاکستان، افغانستان و یونیسیار در آینده دایر گردد مربوط به وزارت خارجه بوده و در این مورد تصمیمات لازم گرفته خواهد شد.

2-   به موضوعات اقتصادی علاقمندی بیشتر داریم و انشاءالله با حل مشکلات مهاجرین در این مورد با شما ملاقات و صحبت های همه جانبه خواهیم داشت، زیرا افغانستان در مسیر اتصال منطقوی از ظرفیت های خوب در بخش ترانسپورت و ترانزیت برخوردار میباشد.

3-   موضوع اساسی بحث ما همکاری کشور شما برای کمک به مهاجرین است که بطور اجباری از کشور پاکستان اخراج گردیده و به شکل سیل آسا بطرف کشور خود در حرکت هستند.

از مساعدت های کشور شما برای متضررین حادثه زلزله هرات قدردانی مینمایم ولی باید گفت که حادثه فوق مربوط به یک ساحه مشخص و یا یک ولایت بود اما مشکل فعلی ما تمامی 34 ولایت افغانستان را در بر گرفته است و اگر به این مشکل رسیده گی نشود ممکن با یک بحران بشری مواجه شویم. ارقام عودت کننده گان نهایت زیاد است و روز به روز افزایش میابد ایجاب مینماید تا تمامی کشور های دوست و همسایه مان درحل این مشکل با ما همکاری نمایند مشکل مهاجرین شبیه افراد متضرر است که تمام کشور را فرا گرفته و هیچ چیزی برای خوردن و پوشاک ویا دسترسی به خدمات اولیه نداشته باشد بنآ با درنظرداشت حاد بودن این مشکل نیاز مبرم به همکاری و کمک های بشری دیده میشود.

سفیر کشور چین با بیان اینکه رسیده گی به عودت کننده گان بسیار مهم بوده وعده سپردند تا تمامی پیشنهادات کمیته جلب و جذب مساعدت ها را با کشور مطبوع شان شریک نموده و از همکاری همه جانبه شان اطمینان دادند.

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ - ۱۴:۵۴
Background image

به منظور رسیده گی به مشکلات کوچی ها و متضررین ناشی از برفباری ها و باران های اخیر جلسه هماهنگی تحت ریاست الحاج قاری دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد با اشتراک مسئولین ادارت ا.ا.ا و نماینده گان 42 موسسه داخلی و خارجی تدویر گردید

سرپرست وزارت اقتصاد ضمن خوش آمدید به اشتراک کننده گان جلسه پیرامون تغیرات اقلیمی و حوادث اخیر طبیعی طی سالروان بحث نموده از همکاری موسسات غیردولتی و نهاد های امداد رسان به متضررین زلزله. . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ - ۱۴:۲۲
Background image

سرپرست وزارت اقتصاد محترم الحاج قاری دین محمد حنیف با پروفیسور هنس دوبه مشاور ارشد کمیته نظارتی پارلمان آلمان برای افغانستان و رئیس اسبق بخش بین المللی جی ای زیت و تیم همراه شان ملاقات نمودند

محترم قاری دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد با پروفیسور هنس دوبه مشاور ارشد کمیته نظارتی پارلمان آلمان برای افغانستان و رئیس اسبق بخش بین المللی جی ای زیت و تیم همراه شان که متشکل از. . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ - ۱۴:۱۹
Background image

سرپرست وزارت اقتصاد محترم الحاج قاری دین محمد حنیف با خانم های کیونگ جون رئیس عمومی دفتر UNHCR برای آسیا و اقیانوس آرام و هیئت همراه شان ملاقات نمودند.

قاری دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد با خانم های کیونگ جون رئیس عمومی دفتر UNHCR برای آسیا و اقیانوس آرام و هیئت همراه شان، آقای لیوناردزولو رئیس دفتر UNHCR برای افغانستان، خانم. . .

BACK TO NEWS