سومین گزارش ابتکار شفافیت زیربنای افغانستان امروز منتشر شد.

habibi_admin
سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۵ - ۸:۴۷
image

وزارت اقتصاد_ افغانستان : سومین گزارش ابتکار شفافیت زیربنای افغانستان با حضور مسوولان ارشد حکومتی، نهادهای جامعه مدنی، رسانه‌ها و شهروندان در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت ارائه شد.

گزارش سوم اطمینان دهی سال 1400، در ابتدا وضعیت نشر اطلاعات فعالانه در 229 پروژه‌‌ی زیربنایی عامه را با ارزش الی 1ملیارد دالر امریکایی بررسی و از این میان ، 20 پروژه از ادارات (وزارت‌ شهرسازی و اراضی، وزارت احیا و انکشاف دهات، شاروالی کابل، شرکت برشنا و وزارت صحت عامه) را برای بررسی بیشتر انتخاب و ارزیابی‌های تحلیلی در روند تدارکات و مدیریت تطبیق پروژه‌های زیربنایی در مورد آنها صورت گرفته است.

یافته‌های گزارش نشان میدهد که سطح انتشار فعال اطلاعات 32 درصد می باشد که نسبت به سال 1398، 3.8 درصد کاهش را نشان می دهد.

با در نظر داشت اینکه اطلاعات پروژه‌های منتشر شده بطور فعالانه در سیستم تدارکات الکترونیکی و باز افغانستان که دارای ساختار مشخص و محدود برای نشر اطلاعات تمام قراردادها می باشد، اکثریت نهادهای تدارکاتی داری سطح نشر اطلاعات یکسان می باشند ولی با آنهم بعضی نهادهای تدارکاتی در قسمت نشر اطلاعات پیش قدم بوده و اطلاعات بیشتری را در مطابقت با معیارهای نشر اطلاعات کاست منتشر کرده اند که میتوان از اداره انکشاف زون پایتخت یاد نمود. این در حالی است که تمام اطلاعات منتشر شده پروژه‌ها در سطح قرارداد بوده و اطلاعات سطح پروژه در مطابقت با معیارهای این ابتکار را پوشش نمی دهد.

در قسمت درخواست و ارائه اطلاعات از میان 5 نهادی که مورد بررسی قرار گرفته است شرکت برشنا با نشر اطلاعات 88% بالاترین نشر اطلاعات بنا به درخواست را داشته است. وزارت احیا و انکشاف دهات، شهرداری کابل و وزارت شهرسازی و اراضی به ترتیب با نشر اطلاعات 85%، 84% و 74% به ترتیب در جایگاه‌های دوم، سوم و چهارم قرار گرفته اند.

از سوی دیگر، این گزارش هم‌چنان 4 پروژه کوید 19 را مورد مطالعه قرار داده است که در رابطه هیچ اطلاعاتی از جانب وزارت صحت عامه و واحد عملیاتی ریاست جمهوری با تیم شریک نگردیده است.

دوکتور کریمه حامد فاریابی وزیر اقتصاد و رئیس گروه نهادهای ذی‌دخل ابتکار شفافیت زیربنا در این برنامه گفت: "با وجود این‌که وضعیت نشر اطلاعات پروژه‌های زیربنایی بهبود یافته است و ما سیستم ملی اداره تدارکات ملی را برای نشر اطلاعات پروژه‌ها به ویژه، پروژه‌ها و قراردادهای زیربنایی داریم اما نیاز است که نشر اطلاعات بهبود یابد.

دوکتور فاریابی برای حل مشکل ِسطح پایین انتشار فعال اطلاعات؛ پیشنهاد نمود که ظرفیت نهادهای تدارکاتی در این زمینه افزایش یابد.

دوکتور فاریابی تاکید ورزید که وزارت اقتصاد در همکاری با وزارت مالیه، اداره امور ریاست جمهوری ، اداره تدارکات ملی و سایر نهادهای مربوطه کار خواهد نمود تا مفاهیم پروژه و قرارداد، مطابق به استندرد قرارداد باز، برای نشرِ اطلاعات پروژه‌های زیربنایی (OC4IDS) تعریف گردد.

در همین حال صبغت‌الله کریمی، رئیس دارالانشای ملی ابتکار شفافیت زیربنای افغانستان در این برنامه گفت: با وجود این‌که پشرفت‌های خوبی در زمینه نشر اطلاعات پروژه‌های زیربنایی بدست آمده است اما هنوز نیاز است توجه جدی به روند تحویل‌دهی پروژه‌های ساختمانی/زیربنایی بخصوص مرحله‌ی پروژه سازی و تدارکات صورت گیرد.

هم چنان در این نشست رییس اداره تدارکات ملی، نماینده اتحادیه شرکت‌های ساختمانی افغانستان، نماینده دیدبان شفافیت افغانستان، نماینده انجمن انجینیران افغانستان و رییس اجرایی ابتکار شفافیت زیربنای بین‌المللی صحبت نموده و بر پی‌گیری یافته‌های سومین گزارش اطمینان دهی ابتکار شفافیت زیربنای افغانستان تأکید نمودند.

ظرفیت‌سازی و حمایت سکتور خصوصی، موضوع دیگری بود که در این گزارش به آن اشاره شد و پیشنهاد گردید که اتحادیه شرکت‌های ساختمانی و جامعه‌ی انجینیران افغانستان، ابتکارات منظمی را برای شرکت‌های ساختمانی روی دست گیرند تا ظرفیت‌های تدارکاتی، دانش و توانایی‌های مدیریتی خود را توسعه دهند.

به نهاد های جامعه مدنی نیز توصیه شد در زمینه پاسخگویی اجتماعی برنامه‌های منظم خویش را روی دست گیرند.این کار باعث می شود که از استفاده‌ی اطلاعات توسط شهروندان اطمینان حاصل شود و روند تقاضای اطلاعات با گذشتِ هرسال افزایش یابد.

ابتکار شفافیت زیربنای افغانستان پیش از این نیز 2 گزارش اطمینان دهی را منتشر نموده که در پی آن ادارات دولتی اقداماتی را برای بهبود سکتور زیربنا روی دست گرفته اند.

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ - ۱۴:۵۴
Background image

به منظور رسیده گی به مشکلات کوچی ها و متضررین ناشی از برفباری ها و باران های اخیر جلسه هماهنگی تحت ریاست الحاج قاری دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد با اشتراک مسئولین ادارت ا.ا.ا و نماینده گان 42 موسسه داخلی و خارجی تدویر گردید

سرپرست وزارت اقتصاد ضمن خوش آمدید به اشتراک کننده گان جلسه پیرامون تغیرات اقلیمی و حوادث اخیر طبیعی طی سالروان بحث نموده از همکاری موسسات غیردولتی و نهاد های امداد رسان به متضررین زلزله. . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ - ۱۴:۲۲
Background image

سرپرست وزارت اقتصاد محترم الحاج قاری دین محمد حنیف با پروفیسور هنس دوبه مشاور ارشد کمیته نظارتی پارلمان آلمان برای افغانستان و رئیس اسبق بخش بین المللی جی ای زیت و تیم همراه شان ملاقات نمودند

محترم قاری دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد با پروفیسور هنس دوبه مشاور ارشد کمیته نظارتی پارلمان آلمان برای افغانستان و رئیس اسبق بخش بین المللی جی ای زیت و تیم همراه شان که متشکل از. . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ - ۱۴:۱۹
Background image

سرپرست وزارت اقتصاد محترم الحاج قاری دین محمد حنیف با خانم های کیونگ جون رئیس عمومی دفتر UNHCR برای آسیا و اقیانوس آرام و هیئت همراه شان ملاقات نمودند.

قاری دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد با خانم های کیونگ جون رئیس عمومی دفتر UNHCR برای آسیا و اقیانوس آرام و هیئت همراه شان، آقای لیوناردزولو رئیس دفتر UNHCR برای افغانستان، خانم. . .

BACK TO NEWS